Tässä joitain muistiinpanoja ensimmäisiltä viikoilta granadassa. Kirjoittelin muistiin juttuja joita ajattelin mainita vaihtoraportissa joten mukana on kaikenlaista yliopistosta ja käytännön järjestelyistä yms. Tarkoitus oli myös aloittaa kirjoittamaan blogia heti alussa mutta aikaa oli liian vähän.

Granada 2006 (ensimmäinen kuukausi)

13.9

Lento malagaan sujui hyvin, taksilla bussiasemalle ja sitten bussilla n 2 tunnin matka Granadaan. Paikallisbussilla ajeltiin ensin hieman harhaan ja tämän jälkeen lähdettiin Japanilais tyttöjen kanssa etsimään hostellia! Oasis oli todella asiallinen paikka, illalla joku laittoi aina ruokaa koko porukalle ja ensimmäisenä iltana söinkin paella illallisen sangrian kanssa. Alakerran aulassa oli juuri lukemassa sähköpostia ja kuulin jonkun puhuvan suomea. Paikalla oli pari suomi tyttöä, Raisa ja Maija. Maija antoi myös Franciscon puhelinnumeron asunnon etsimistä varten.

Kuva Oasiksen kattoterassilta

14.9                                     Lähdin etsimään asuntoa heti aamulla. Varsinkin soittaminen oli melko vaikeaa mutta sain silti sovittua näytön asunnosta. Kävin katsomassa yhden tytön asunnon ja sen jälkeen soittelin muutamaan paikkaan ja Franciscolle:lle. Klo 17 oli tapaaminen F:n kanssa ja kierros asunnoissa ja sen jälkeen Raisan, Gauthierin ja Bricen kanssa oluelle. Hostellin kautta takaisin radalle. Loppujen lopuksi irkkupubiin..

Raisa, Brice, Cucci ja mie

15.9                          Asunnon hakuun vähän turhan myöhään, soitin ekan päivän asunnosta mutta se oli jo mennyt, kävin katsomassa iltapäivällä kallista asuntoa mutta en ottanut sitä. Soitin Franciscolle ja varasin nykyisen kämpän. Illalla oltiin taas muutamalla…

16.9                                     Klo 12 kävin kirjottamassa vuokrasopparin ja juttelin kämppisten kanssa. Illalla taidettiin taas olla radalla. Kämppiksiin törmättiin matkalla tapaksille ja myöhemmin jatkettiin tapas kierrosta isolla porukalla.

17.9                              Lähdin aamulla hostellista ja muutin uuteen asuntoon.

Nuestro piso: meidän asunto on neljännessä kerroksessa.

18.9                              Maanantaina oltiin kirjottautumassa sisään kv-toimistossa.

19.9                           Rannalla Almunecar:ssa. Lähdettiin aamulla kympin aikoihin bussiasemalle ja sieltä otettiin bussi rannalle. Ensin piti mennä Nerjaan mutta bussi Almunecariin lähti aikaisemmin. Rannalla oli todella kuuma mutta vesi oli jäätävän kylmää. Oltaiskohan illalla taas oltu radalla.

Beach

20.9                         Ensin oltiin kv-toimistossa Dieterin kanssa ja sen jälkeen mentiin yliopistolle syömään. Törmättiin suomalaiseen Mattiin ja sovittiin että mennään joku päivä tapaksille! Illalla metsästettiin vuokra-autoa sevillan reissulle. Varattiin kaksi pientä autoa seuraavaksi aamuksi.

Dieter, Gerd, Paco ja mie

21.9                                   Aamulla klo kymmenen erittäin väsyneinä edellisen illan baarireissusta lähdettiin ajelemaan kohti sevillaa. Matka kesti n 2.5 tuntia ja paikan päällä etsittiin varmaankin pari tuntia parkkipaikkaa! Kaupunkikierroksella käytiin syömässä ja sen jälkeen härkätaisteluareenalla ja lopuksi ihmeteltiin jotain isoa katedraalia. Hostellin etsiminen oli taas vaikea homma ja lopulta miljoonan paikan jälkeen päästiin vesisateessa pieneen hostelliin aivan kaupungin keskustassa. Gerd tuli myös myöhemmin bussilla ja illalla oltiin luonnollisesti tapastourilla arvostelemassa paikkoja!

Sevilla, kuva on otettu katedraalin tornista.

22.9                             Hostellista lähdettiin kympin aikoihin kaupungille ja taas uuden parkkiksen etsimiseen meni varmaankin tunnin verran aikaa. Aamupalan jälkeen käytiin palatsissa (ilmainen opiskelijoille) ja katedraalissa. Tornista näki koko sevillan! Kaupunkikierroksen jälkeen etsittiin taas tunnin verran tietä ulos kaupungista ja kohti malagaa. Muutaman tunnin ajomatkan jälkeen saavuttiin malagasta itään johtavalle rantatielle ja maisemat olivat todella huikeat! Nerjaan pysähdyttiin uimaan, tällä kertaa merivesi oli niin lämmintä että uiminen oli todella hauskaa. European balcony oli huikea paikka ja kuvien ottamisen jälkeen mentiin syömään läheiseen ravintolaan. Paikka oli hieno sillä orkesteri soitti ulkona ja tunnelma oli upea. Nerjasta lähdettiin kympin aikoihin ajelemaan kohti granaa ja vuoristotiellä ajaminen peugeot kangoolla oli hauska kokemus! Ehkä ensi kerralla jollain paremmalla autolla tiestä saa enemmän irti. Puolen yön aikoihin saavuttiin granaan ja menin lähes suoraan nukkumaan.

European balcony

23.9                     Aamulla hain espanjan kirjan autovuokraamosta ja tämän jälkeen lähdettiin kämppisten kanssa kaupungille. Myöhemmin tehtiin ruokaa ja Javierin pasta setti oli todella hyvää. Ruuan jälkeen otettiin pari finlandia vodka snapsia ja siestan jälkeen suunnattiin Raisan kämpille. Paikalla oli n 20 ihmistä ja myöhemmin myös paikallinen poliisi saapui pelipaikalle! Etkojen jälkeen lähdettiin kaupungille ja yhden pikkubaarin ja loppumattomien pysähtymisten jälkeen saavuttiin paikalliseen diskoteekkiin, Granada 10:iin, kolmen aikoihin yöllä. Paikka oli melko iso ja tanssiminen parvekkeella oli hauskaa. Aamuyöllä kebabin kautta kotiin nukkumaan.

24.9                  Pesukonekin oli jossain vaiheessa ihan liekeissä (pesukoneen alta löi ilmeisesti maihin koska ilmassa oli melkoisesti savua ja kipinää)! Iltapäivällä tehtiin ruokaa Javierin ja Dieterin kanssa. Illalla katseltiin kuvia porukalla ja loppujen lopuksi otettiin olutta aamuun asti kun Gerd:n tyttöystävä tuli käymään parin kaverinsa kanssa.

25.9                    Aamulla soiteltiin nettifirmaan ja kyseltiin että koska asentaja tulee paikalle. Tästä alkoi sekoilu nettiyhteyden saamiseksi ja siitä voisi kirjoittaa jopa kirjan! Tämän jälkeen käytiin Javierin kanssa avaamassa pankkitili. Jos haluaa yhteisen tilin jonkun kanssa, molemmilla pitää olla voimassa oleva oleskelulupa. Sen jälkeen lähdin etsimään tietotekniikan osastoa ja siinä menikin yli tunti. Paikka on uusi ja kukaan ei tuntunut tietävän missä se sijaitsee. Löysin kuitenkin perille ja David Nunes niminen kaveri hoiti siellä asioita. Sain libre conficuracion oppaan ja lomakkeen johon kurssit täytetään. Sovin että tulen seuraavana päivänä uudestaan klo 11 tuomaan lomakkeen takaisin. Tämän jälkeen kävin kirjastossa (tietokoneita nettiä varten). Iltapäivällä mentiin opiskelemaan puistoon, eli pelattiin futista ja heiteltiin frisbeetä. Soitin Franciscolle ikkunasta ja pesukoneesta ja hän olikin juuri korjaamassa niitä. Pesukoneesta ei löytynyt vikaa, luultavasti sen alla oli ollut vettä. Iltapäivällä soiteltiin taas kerran nettifirmaan pienten epäselvyyksien vuoksi. Illalla allekirjoitin sopparin nettiä varten.

26.9                                       Aamulla lähdin taas tietotekniikan laitokselle. Bussin etsimiseen (linja nro 22) meni aikaa ja olin perillä vasta klo 12. Paikalla oli muitakin vaihtareita ja sanoivat odottaneensa jo aamu kympistä asti Nunesia. Paikalle tuli aina vain lisää porukkaa ja loppujen lopuksi kansainvälisistä asioista vastaava pomo tuli auttamaan meitä ja antamaan tarvittavia papereita. Sain myös dvd:n jossa on kaikki tiedot tulevasta lukuvuodesta. Kurssit täytettiin pariin lomakkeeseen ja vietiin sen jälkeen sihteerille joka laittoi tiedot koneelle. Tutustuin Italialaiseen jamppaan ja sovittiin että mennään joku ilta oluelle tms. Matti soitti ja päätettiin lähteä illalla tapaksille. Pitkän siestan jälkeen oltiin jo lähdössä belgialaisten kanssa kun internet nainen ilmestyi paikalle ja yllätys yllätys meillä oli taas pieniä ongelmia netin kanssa. Tapaksilla käytiin plaza nuevan lähellä pienessä paikassa (ritari kamaa sisustuksessa) ja sen jälkeen vielä parilla plazalta alhambralle päin. Muu porukka ilmestyi tämän jälkeen ja mentiin johonkin pieneen diskoon parille. Raisan kämpän kautta johonkin pikkupubiin ja sitten suureen ja kauniiseen Mae Westiin! Loppujen lopuksi melkoset lätyt ja meno jatku aamuyöhön saakka!

Mae west: Cucci, Nieves ja Gerd

27.9                  Huomasin juuri että olen ollut Granadassa nyt kaksi viikkoa. Aika on mennyt todella nopeasti ja pikkuhiljaa paikalliseen menoon alkaa tottua. Mitään ei tapahdu heti vaan kaikkea saa aina odottaa. Kieliepäselvyyksiä on myös jonkin verran niin kuin tuo netti sekoilu nyt on osoittanut! Muut erasmus opiskelijat ovat todella asiallista porukkaa, lähestulkoon kaikkien kanssa tulee hyvin juttuun. Ainakin pienemmistä maista tulevat opiskelijat pitävät aina yhtä. Nyt odotellaan internet asentajaa… (kaveri ei milloinkaan saapunut)

28.9                    Iltapäivällä lähdettiin Dieterin ja Pacon kanssa puistoon opiskelemaan. Javier oli soitellut netti firmaan ja asentajan pitäisi tulla tänään tai huomenna! Myöhemmin syötiin Javierin ja D:n kanssa ja illalla olikin ensimmäiset kunnon erasmus bileet metro diskoteekissa. Etkoilla (meillä) oli todella paljon porukkaa ja diskossa paljon erasmuksia.

Paco ja Dieter

29.9                 Päivä joka meni suurimmalta osin nukkumiseen ja seuraavan päivän rannalle lähtöön valmistautumiseen. Aamupäivällä selvisi että meillä on jälleen kerran uusi ongelma internetin kanssa! Yhtiö ilmeisesti keksii tarinoita ja haluaa siirtää meidän liittymän kytkentää. Iltapäivällä käytiin ensin toisessa Corte de Ingles:ssä ja testattiin alakerran bar J. Carlos. Myöhemmin käytiin vielä yliopiston kirjastossa selailemassa nettiä. Illalla yritettiin varata auto mutta liike oli jo suljettu ennen kahdeksaa. Tämän jälkeen Raisan ja Dieterin kanssa "yhdelle" tapakselle ja sitten netti kahvilaan. Illalla belgiakämppisten kanssa lisää tapaksia Regocidaksen itäpuolella. Samalla löydettiin hyvä uusi tapas paikka (olut = 1.4 €).

30.9             Aamulla tavattiin muut erasmus-opiskelijat autovuokraamon edessä. Ensimmäisessä paikassa ei ollut autoja ja toinen paikka oli kallis (Hertz). Kolmannessa paikassa oli auto seitsemälle hengelle (ihan uusi VW touran) 91 eurolla mutta paikan etsimiseen meni varmaankin tunti. Loppujen lopuksi auto maksoi 120 € (????) vakuutuksen kanssa. Auton ajajan piti olla yli 25 vuotias joten jouduin itse ajamaan molempiin suuntiin. Päivä Nerjassa meni nopeasti uiden ja aurinkoa ottaen. Illalla syötiin meksikolaisessa ravintolassa (en suosittele).  Oli hauska syödä sombrerot päässä mutta ruoka oli korkeintaan keskinkertaista ja palvelu suorastaan huonoa. Illalla ajeltiin rallipätkää pitkin kotiin ja menin lähestulkoon heti nukkumaan.

Ruoka ei ollut hyvää mutta hauskaa oli!

1.10                            Aamulla käytiin Bricen kanssa ihmettelemässä sierra nevadan huippua. Tie oli todella hauska ajaa ja Pradollano upea kylä, vaikkakin tällä hetkellä lähes autio. Kahdentoista aikoihin palautettiin auto ja suunnattiin kotiin valmistautumaan ekaan koulu päivään. Illalla lähdettiin syömään ja käymään "yhdellä". Ensin syötiin pienellä plazalla ja sen jälkeen käytiin yhdellä tapaksella plazalla Corte Inglesin lähellä. Päätettiin porukalla että puhutaan ainoastaan espanjaa. Alussa oli aika hiljaista mutta oluen jälkeen homma alkoi sujua! Lähellä kotia calle san pedrolla (???) argentiinalaisessa tapas paikassa oli todella hyvät tapakset ja homma ryöstäytyi käsistä! Yöllä mentiin vielä porukalla Raisalle juomaan vodkaa ja sen jälkeen kotiin.

Brice sierranevadalla

2.10                                    Aamulla nukuin pitkään ja myöhemmin haettiin ruokaa picnic raflasta (todella halpa, alku- ja pääruoka 4.5 – 5 €). Tämän jälkeen piti mennä yliopistolle nettiin mutta kaikki atk-luokat oli suljettu. Internet baarin kautta kämpille katsomaan south parkeja. Illalla oli ensimmäinen täysin alkoholiton ilta espanjassa. Katsottiin porukalla espanjan kielinen indiana jones josta en kyllä ymmärtänyt läheskään kaikkea.

3.10                      Aamulla kävin informaticalla hakemassa nettitunnukset ja tein sähköpostitilin koulun verkkoon. Tämän jälkeen käytiin Raisan kanssa testaamassa Facultad de Cienciasin lähellä oleva Dormitorio (Huom: oikeesti comedor!!! mitäköhän mä oon miettiny!)  Sijainti: Yliopiston pääovien edessä olevaa katua vasemmalle, eli mäkeä ylös n 300 metriä ja ruokala sijaitsee vasemmalla oranssin värisessä rakennuksessa. Samassa rakennuksessa on myös ASEE:n toimisto. Ruoka maksaa kolme euroa ja ateriaan sisältyy alku- ja pääruoka ja lasillinen viiniä tai pullo olutta. Ruoka on suomeen verrattuna todella hyvää, useimmiten tarjolla on jonkinlaisia pihvejä. Ruokalan pääovista katsoen oikealla on paikka josta voi ostaa lippuja ruokailuun ja sitten aulan kautta vasemmalle jossa ensin leimataan lippu ja myöhemmin lippua näyttämällä saa sitten ruuan.

Internet asentaja ei tullut tänäänkään mutta yhtiöstä soitettiin taas (Dieterin numeroon!) ja luvattiin että asentaja tulee mañana!! Tarkempaa aikaa kysyttäessä yhtiöstä luvattiin että asentaja tulee torstaina klo 11, will see!! Raisa ja kumppanit saivat "häädön" asunnosta juhlien ja poliisin takia ja Fransisco uhkasi heittää heidät seuraavan päivänä pihalle. Juttu tulkittiin kuitenkin vain pelkäksi pelotteluksi. Illalla lähdettiin tottakai tapaksille ja argentiinalais-paikan jälkeen käytiin vielä yhdellä.

4.10                             Aamulla suuntasin informaticalle ekoille tunneille mutta koska heräsin liian myöhään ja odotin bussia yli puoli tuntia, en ehtinyt ensimmäiselle luennolle. Kahdeltatoista alkavalla luennolla en ymmärtänyt juurikaan mitään mutta juttelin proffan kanssa ja hän lupasi auttaa ongelmissa. Yritin myös käyttää wlania omalla koneella mutta yllätys yllätys se ei onnistunutkaan ilman jotain nettiyhteyden muodostamiseen tarvittavaa ohjelmaa. Raisa & Co saivat sovittua asiat ja asuvat edelleen samassa asunnossa. Luentojen jälkeen kävin kämppisten kanssa syömässä Comedorissa ja ruoka oli jälleen hyvää. Franciskon piti tulla hakemaan vuokra rahat viideltä mutta eipä ole miestä näkynyt vieläkään (klo on seitsemän). Loppujen lopuksi F haki rahat n klo 2100 ja valitteli että ei oltu soitettu. Pienen väärinkäsityksen johdosto luulin että meidän ei tarvitse enää soitella…

5.10                            Suuri päivä nuestro pisolle! Internet asentaja saapui tasan kello yksitoista ja vähän aikaa ihmeteltyään päätti että router asennetaan mun huoneeseen. Itse asennuksessa ei mennyt kauhean kauaa, kaapeli laitettiin vain roikkumaan parin nippusiteen varaan ulkopuolella ja seinään porattiin reikä johon sitten laitettiin jakorasia. Asentaja ilmoitti että seuraava kaveri tulee sitten reitittimen kanssa ja laittaa netin toimintaan. Seuraavaksi paikalle ilmaantuikin eri kaveri mutta sanoi olevansa security-porukkaa ja varmistaa vain että kaikki on kunnossa. Kaveri otti vain pari valokuvaa asentajan jättämistä roskista ja totesi ettei tämä ole mahdollista! Sitten hän sanoi että seuraava kaveri laittaa netin kuntoon ja tuo reitittimen. Kaikki alkoi taas näyttää epäilyttävän huonolta mutta tunnin odottelu jälkeen paikalle ilmaantui vihdoinkin mies reitittimen kanssa ja lyhyen säätämisen jälkeen saikin netin toimintaan!!! Saatiin vielä lahjaksi yksi langaton usb-netti tsydeemi (usbidongeli) ja lyhyen testauksen jälkeen netti näyttikin toimivan! Illalla käytiin vielä ihmettelemässä suurta botellonia Corte Inglesin lähellä. Botellon on tapahtuma jossa suuri määrä (tuhansia) opiskelijoita kerääntyy samaan paikkaa juomaan pussikaljaa… hauskaa!!!

Ekassa kuvassa internet asennuksen jälkiä, toisessa botellon El Corte Inglesin pihalla

6.10                           Illalla käytiin pienellä tapaskierroksella ja löydettiin mukava belgialais-baari jossa oli joku Bricen kaukainen tuttu töissä.

7.10                             Illalla käytiin ensin katsomassa lentopallomatsia ja sen jälkeen käytiin syömässä. Tämän jälkeen botellonille Mirador de San Nicolas:iin Albaysin:iin josta on todella upea näköala alhabralle ja koko kaupunkiin. Ilta päättyi ehkä kaupungin upeimmassa diskossa, joka on rakennettu puoliksi luolan sisälle. Yläkerrassa on myös näköalabaari ja – terassi.

Katutaiteilija Mirador de San Nicolasilla

El Camborio

8.10               Heräsin erittäin väsyneenä ja lähdimme Gerd:n kanssa plaza de torolle katsomaan härkätaistelua.

Härkätaistelu

9.10                              maanantai

10.10                          tiistai

11.10                          keskiviikko

12.10                        Iltapäivällä lähdettiin Dieterin veljen kyydissä Jaen:iin festareille. Festari alueella oli todella kova meno jo päivällä ja porukka vain tanssi ja joi. Ehkä hienointa oli että jokaisessa teltassa oli oma DJ ja musiikki soi todella lujaa. Festari alueen jälkeen ostettiin liput lauantain härkätaisteluun ja mentiin Nievesin vanhempien luo syömään. Illallisen jälkeen puolenyön aikoihin suunnattiin ensin botellonille kaupungin keskustaan ja sieltä sitten taas alueelle. Loppuilta menikin juodessa ja tanssiessa ja myöhemmin sekoillessa mm sirkus alueella! Aamuyöllä olikin sitten varsin mielenkiintoista kun osa seurueesta oli hieman heikossa kunnossa. Dieterin kanssa otettiin aamun ensimmäinen bussi (ehdittiin juuri ja juuri klo 9 bussiin) ja suunnattiin kohti Granadaa.

Jaen

13.10                          Koko päivä meni nukkuessa mutta illalla olikin jo pakko taas päästä ulos. Ensin piti ottaa pari tapasta mutta osa porukasta lipsui pussikaljoja juomaan. Lisää tapaksia plaza nuevan lähellä ja sitten parin paikan kautta aamuyön tunteina kohti kämppiä.

14.10                           Kahden aikoihin lähdettiin Gerdin kanssa takaisin Jaeniin härkätaistelua varten. Paikan päällä ensin pari olutta ja sitten Plaza de Toros. Illan aikana kolme matadoria tappeli kahteen kertaan härkien kanssa ja varsinkin kolmas kaveri oli todella hyvä. Matsien jälkeen tsekattiin härkien leikkelyä ja nähtiin kun matadorit poistuivat paikalta. Paikalliset yrittivät väkisin ottaa kuvia ja pyydellä nimmareita ja muutenkin näytti siltä että kyseessä on varsin suosittu urheilumuoto espanjassa. Härkätaistelun jälkeen bocadilloille ja sitten bussilla Granadaan. Illalla lähdettiin kerrankin vain parille tapakselle mutta niiden jälkeen homma lipsuikin taas kämpillä juopotteluksi aamuyöhön asti.

Matadorit näyttivät olevan suosittuja espanjassa!

15.10                             Sunnuntaina nukutti taas kerran aika pitkään ja päivä kului pääasiassa lentoja varaillen yms. Illalla tsekattiin belgialais baari Boka Boka ja paikka vaikuttikin oikein mukavalta. Illan toinen ja viimeinen tapas nautittiin Bar Establossa. Establo nimeä kantava tapas oli kohtuu hyvä (jotain kuivan karjalanpiirakan ja näkkileivän väliltä kinkkusuikaleiden ja majoneesin kera) mutta ei sijoitu kärkipäähän paikan niin loistavassa tapas listassa.

16.10                     Maanantaina aamuna oli taas todella kipeä olo ja päivä menikin huonetta siivotessa ja pyykkejä pestessä. Iltapäivällä uskaltauduttiin ensimmäistä kertaa kaupungin itä-puolelle hakemaan webbikameraa. Homma sujuikin huomattavasti helpommin kuin netin hommaaminen. Toimistossa nainen kysyikin saman tien että ootko Olli-Tapani koska oli kuulemma nähnyt passikuvan aikaisemmin. Kämppiksen kanssa pääteltiin että ollaan luultavasti melkoinen legenda ono:n työpaikka keskusteluissa lukuisten pienten ongelmien jälkeen!

17.10                        Päivällä lävin tsekkaamassa josko sähkön kurssien aikatauluista olisi vihdoinkin jotain tietoa. Paikan päällä huomasin että aikataulut olivat samat kuin aikaisemmin mutta myös omat kurssit löytyivät sieltä. Aikatauluissa oli merkintä ainoastaan 4. ja 5. vuoden kursseista mutta loppujen lopuksi samassa lukujärjestyksessä olikin kaikki sähkön kurssit! Yliopiston jälkeen lähdettiin shoppailemaan, Regohidakselta burger kingin kohdalta alkavalta kadulta löytyi muutama todella hyvä kauppa. Ostoksien jälkeen mentiin tietysti tapaksille. Lähellä plaza ??? (Bar escuela) sijaitsevassa paikassa oli todella isot ja hyvät tapakset joten niitä nautittiinkin samalta istumalta ainakin viisi kappaletta.

18.10             Ensimmäinen todellinen koulupäivä!

17.11             Pacon syntymäpäivä bileet!